Home

Fijne motoriek en schrijven

Schrijfproblematiek

Schrijven is een ingewikkelde vaardigheid waarbij veel onderliggende 

processen een rol spelen. Zo moet de pen op een juiste manier 

vastgehouden worden, dienen de letters een juiste patroon, vorm en grootte te hebben, moeten de bewegingen vloeiend gebeuren en dient er uiteindelijk lateralisatie (een voorkeurshand) gerealiseerd worden.  

 

Wij kunnen hierbij helpen en extra hulp en begeleiding bieden. Denk daarbij aan: Mijn kind heeft een slordig handschrift (onleesbaar, ongelijke 

grootte of veel in spiegelbeeld), een verkeerde pengreep (met/zonder kramp/pijn), een laag tempo of op een andere manier moeite met schrijven.

Wij werken indien nodig vaak met valide en gestandariseede testen die een duidelijk weergeven waar u kind staat met het schrijven of deze passend is bij de leeftijd (denk aan de SOS2 test bij kinderen van groep 3 t/m8, of de WRITIC voor het voorbereidend schrijven voor kleuters van 5-6 jaar).

inzicht te krijgen in het schrijfprobleem. Daarnaast worden er testen 

gedaan om te kijken of er ook verdere problemen zijn met betrekking tot de fijne motoriek, de visuele motoriek of dat de problematiek ergens anders aan ten grondslag liggen.

 

Indien haalbaar, helpen wij uf kind om leeftijdsadequaate motoriek te bereiken. Denk ook aan adviezen tot een juiste zithouding een juiste pengreep, de juiste afwisseling tussen spanning en 

ontspanning in de pols en vingers (vinger pols bewegingen), accuratesse en een juist tempo. Verder houden wij altijd rekening met deschrijfmethode die aangeleerd wordt op school en vind er veelal afstemming af met school. Met onze expertise en verkregen informatie uit de eventuele getoetste testen, reproduceren wij adviezen, tips en informatie voor school en thuis. 

Naast het schrijven wordt er ook aandacht besteed aan de hand-oogcoördinatie en aan de fijne motoriek door middel van oefeningen.

 

Voor een optimaal leerresultaat is veel herhaling nodig. Het is 

belangrijk dat er thuis ook geoefend wordt om hetgeen wat tijdens de 

therapie geleerd is te automatiseren.

 

voor meer informatie zie https://www.schrijvennl.nl